Juha Rostedt jatkaa Hämeen Kokoomuksen puheenjohtajana

Nastolassa 28.11. kokoontunut Hämeen Kokoomuksen piirikokous valitsi piirin puheenjohtajaksi edelleen Juha Rostedtin (55) Lahdesta. Rostedt voitti äänestyksessä hattulalaisen Miia Antinin äänin 41-30.

Juha Rostedt on toiminut Lahden kaupunginvaltuutettuna vuodesta 2005 alkaen ja toimii myös Lahden kaupunginhallituksen varapuheenjohtajana sekä Päijät-Hämeen maakuntavaltuuston puheenjohtajana. Hän on myös kokoomuksen puoluehallituksen jäsen.

Hämeen kokoomuksen varapuheenjohtajiksi valittiin Jaana Lähteenkorva Forssasta ja Jukka Mursula Riihimäeltä. Taloudenhoitajaksi valittiin Jiri Kattelus Hattulasta ja piirihallituksen muiksi jäseniksi Jenna Kankaanpää Hämeenlinnasta, Hanna Puntila Hämeenlinnasta, Suvi Lankinen Janakkalasta, Minna Halme Hollolasta, Timo Erkkilä Heinolasta, Juha Aalto Orimattilasta, Lasse Järvinen Lahdesta ja Minna Kyllinen Lahdesta.

Piirikokouksen kannanotto:
LENTORATA RAIDEINVESTOINTIEN KÄRKIHANKKEEKSI
Suomen raideliikenneverkkoon kohdistuu lähivuosina suuria investointipaineita. Useille miljardiluokan hankkeille kuten ”tunnin junille” Helsingistä Turkuun ja Helsingistä Tampereelle etsitään rahoitusta samanaikaisesti. Myös ”Itärata” eli uuden hintaansa ja hyötyynsä nähden kohtuuttoman hintaisen raideyhteyden luominen Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin on Itä-Suomen maakuntien ja kuntien vahvasti lobbaama ratahanke.

Hämeen kokoomuksen mielestä toteuttamisjärjestyksessä ensisijaiseksi on nostettava ns. lentoratahanke. Toteutuessaan se yhdistäisi Helsinki-Vantaan lentoaseman pääradan kaukojunaliikenteeseen ja toisi yhteydet lentoasemalle sekä Kanta-Hämeestä pääradan kautta että Päijät-Hämeestä Lahden oikoradalta. Sen myötä saataisiin kipeästi kaivattu kolmas raide pääradalle Helsingin ja Tampereen välille, mikä parantaisi oleellisesti Hämeen maakuntien vetovoimaa työssäkäyntiyhteyksistä teollisuuden ja viennin kuljetuksiin sekä matkailuun.

Lentoradan avulla olisi mahdollisuus edistää myös ”tunnin junia” yhdistämällä suurimmat kaupunkiseudut Helsinki, Tampere ja Turku noin tunnin yhtenäiseen saavutettavuusalueeseen sekä luoda kytkentä mahdolliseen Tallinnan tunneliin ja sen kautta eurooppalaiseen liikenneverkkoon.

Raideratkaisuissa ja yleisesti maakunnan eri edunvalvonnallisissa asioissa eletään juuri nyt tärkeitä hetkiä. Maakunnat hakevat kumppaneita niin EU-rahojen jaossa kuin muissakin yhteistoiminta-asioissa. Hämeen maakuntien poliittisten päättäjien, virkamiesten sekä elinkeinoelämän toimijoiden tulee löytää yhteinen näkemys, jota lähdetään yksissä tuumin viemään eteenpäin lentoradan toteuttamiseksi.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Juha Rostedt