Hämeen Kokoomus: Pitkäaikaistyöttömien työllistämistä tehostettava

Kunnille kohdistettavat sakkomaksut, liittyen kuntien velvollisuuteen työllistää pitkään työttöminä olleet, osoittaa tehostamisen paikkaa erityisesti Päijät-Hämeessä.

Päijät-Hämeessä sakkoja joudutaan maksamaan 25,3 miljoonaa euroa, joka on valtakunnallisesti verraten eniten kaikista maakunnista. Kanta-Hämeen vastaava luku on 12,3 milj.€. Herääkin kysymys pitäisikö julkisia voimavaroja kohdentaa paremmin?

”Hallinnollinen kustannus on kova. Vielä kovempi on työttömyyden todellinen hinta niin yhteiskunnalle, kuten myös työttömyyden kokevalle henkilölle ja hänen läheisilleen”, toteaa Miia Antin Hämeen Kokoomuksen puheenjohtaja.

Hämeen Kokoomuksen mielestä kaikissa kunnissa, kuten myös kuntien yhdessä, tulisi tehdä selkeästi parempaa työtä pitkäaikaistyöttömien työllistymisen eteen. Kuntiin pitää luoda toteuttamiskelpoiset suunnitelmat ja toimintatavat, joilla paikallinen yritystoiminta saadaan kasvun uralle ja työllistymisen edellytyksiä näin paremmaksi. Lisäksi tähän pitää yhdistää järkevät ja uskottavat työllisyystoimet työvoiman ja työn teettämisen kohtaamiseksi. Erilaiset työllistämisen tukihankkeet pitää myös saada linkitettyä joustavasti yritysten ja muiden työantajien tarpeisiin ja rakenteisiin. Monikantayhteistyö niin kuntien kuin yritysten ja alueellisten valtion viranomaisten välillä on ensiarvoisen tärkeää kokonaisuuden kannalta. Hämeen Kokoomus näkee yhtenä hyvänä keinona esimerkiksi toimet työllistymiseen vaikka kevytyrittäjänä. Tähän tulisi TE-toimistojenkin kannustaa ja etsiä erilaisia ratkaisuja yhdessä kuntien kanssa.

On voitava tukea myös uudelleen kouluttautumista ja jatkuvaa itsensä kehittämistä. Se vaatii tiiviimpää yhteistyötä koulutusorganisaatioiden ja kaikkien toimijoiden kesken. Ei voi olla niin, että esimerkiksi määräaikaisessa työsuhteessa oleva, joka on sen jälkeen putoamassa uudelleen työttömäksi, ei voisi ottaa koulutuspaikkaa vastaan koska aloitus ja työn lopetus menevät ristiin. Määräaikaisesta tai muusta työstä ei välttämättä irrottauduta noin vain. Lisäksi irtisanoutumisesta ennen määräaikaa voi seurata rankatkin taloudelliset sanktiot ja merkintä mm. TE-toimiston kirjoihin.

”Oppilaitoksille pitäisi suoda oppilaita hyväksyttäessä liikkumatilaa enemmän. Niiltä tulisi jopa vaatia joustavuutta etenkin tilanteissa, joissa esimerkiksi jatko- tai täydennyskoulutukseen siirrytään työelämän kautta”, toteaa Raimo Salovuori, Hämeen Kokoomuksen varapuheenjohtaja Lahdesta.

Hämeen Kokoomus kannustaakin kaikkia Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen kuntia sekä maakuntia  etsimään toteuttamiskelpoisia ratkaisuja, jotta nämä miljoonat voitaisiin hyödyntää paikallisesti, eikä maksaa sakkoina takaisin valtiolle. ”Ei voi olla niin, että miljoonia siirrellään hallinnossa. Kaikki keinot niin valtion kuin myös kuntien tasolla pitää kohdentaa työllisyyden parantamiseen, niin työn teettämiseen kuin myös työn vastaanottamisen mahdollisuuksiin”, jatkaa Miia Antin, Hämeen Kokoomuksen puheenjohtaja.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Miia Antin